Game: Rise of the Tomb Raider (PC)

0

Rise of the Tomb Raider was de game waar ik al zo’n twee jaar op gewacht had. Ik was enorm van van Lara Croft sinds ik Tomb Raider 2013 had gespeeld, en wilde dolgraag meer. Ik vroeg me echt af wat ze zouden kunnen verbeteren, nadat ze in 2014 de Definitive Edition van Tomb Raider hadden uitgebracht. Maar, ze hebben me weten te verrassen, en ik ben er blij om! Alles is zo mooi en goed gemaakt, en dingen waarvan ik niet eens dacht dat ze verbeterd zouden kunnen worden, zijn verbeterd, en ik ben echt blij! Laten ik maar snel met de recensie beginnen 😉
Let op! Er kunnen misschien wat spoilers in zitten voor de vorige game.

Na het blootleggen van een eeuwenoud mysterie, moet Lara de meest verraderlijke en afgelegen gebieden van Siberië verkennen om het geheim van onsterfelijkheid te vinden voordat de meedogenloze organisatie die bekend staat als Trinity haar voor is. Lara moet haar verstand en overlevingstechnieken gebruiken, nieuwe bondgenootschappen smeden en uiteindelijk haar roeping als grafrover omarmen. Beleef dynamische actiemomenten, verover prachtige maar gevaarlijke omgevingen, vecht als een guerrilla en verken ontzagwekkende graftombes in deze nieuwe evolutie van het survival action-genre. In “Rise of the Tomb Raider” vertrekt Lara op haar eerste expeditie als grafrover en wordt ze méér dan een overlever.

Good girl! 

Vanaf het begin van de game kun je merken dat Lara is veranderd, en veel harder is geworden dan dat ze al was. Ze vecht voor wat ze wilt, en maakt nieuwe bondgenoten. Ook nieuwe personages zijn aardig uitgewerkt, en oudere personages van de vorige game zoals Jonah zijn ook beter uitgewerkt. Lara zelf en haar vader Richard Croft worden ook beter uitgewerkt door middel van mooie flashbacks van vroeger, aangezien het verhaal veel te maken heeft met Lara’s vader.

Het jammere is, is dat de slechteriken in deze game wel een beetje onder doen aan de rest van de personages. Aan de ene kant ken je ze goed, want je weet waarom ze slecht zijn, maar aan de andere kant lijkt het alsnog alsof je ze totaal niet kent, en dat is jammer. Ik had dat vooral bij Ana, omdat zij ook totaal veranderd door de game heen.maxresdefault (4)

Wat het verhaal betreft: geweldig. De plotwendingen, de actie-momenten, perfect. Soms vond ik alles net iets té kort, maar dat was een kwestie van doorgaan. Vooral de cutscenes waren echt geweldig, zeker voor de PC. Soms liepen ze vast, dat was jammer, maar meestal verliepen ze goed. De balans tussen combat en verhaal, was precies goed. Deze games bouwen zich echt heel goed op, om daarna een schokkende plottwist te hebben waardoor je ineens super veel moet vechten, wat ik aan de ene kant leuk vind, maar aan de andere kant ben ik niet enorm goed in combat, dus vond ik dat niet zo prettig.

Het nieuwe menu in bij kampvuren ziet er in eerste instantie ingewikkelder uit dan in de vorige game, maar integendeel: het is erg gemakkelijk en veel beter dan in de game van 2013, ook veel mooier!
Ook het aantal gereedschap wat Lara bij haar draagt is vergroot. Denk aan een gevechtsmes, waarmee ze vijanden vanuit bomen kan vermoorden. Of een geweerlaser, en verschillende soorten pijlen: gifpijlen, vuurpijlen, granaatpijlen, klimpijlen. Je kunt ook zo veel meer dan in de vorige game. Denk aan zelf pijlen maken, zelf kogels maken. En daarvoor heb je weer grondstoffen nodig die je kunt verzamelen zoals hout, olie, ertsen, paddenstoelen. Ook kun je, als je gewond bent, jezelf heel snel helen. Daarvoor heb je natuurlijk ook grondstoffen nodig: bladeren en verband. Je kunt echt zoveel meer doen dan alleen doorgaan, en het voelt bijna realistisch.
Ook in het kampvuur-menu moet je deze grondstoffen hebben om je wapens beter te kunnen maken en om betere uitrusting (zoals een nieuwe pijlenkoker, grotere kogeltassen, een rugzak, etc) te kunnen maken en daardoor voelt alles ook heel echt aan.

2809270-1424111575-10

Betere gameplay, en Lara is nu een echt Grafrover

Wat me als eerst opviel, is dat deze game vele malen groter is dan de vorige. Er zijn ongeveer 3 plekken waar je echt rond kunt verkennen met missies, tombes en meer. De missies zijn op zich leuk om te doen, maar soms vaak van het zelfde, maar je kunt er wel handige dingetjes voor krijgen. Ook is het een must om de tombes te doen. Deze keer wordt bijna iedere tombe bewaakt door een dier, wat niet makkelijk te verslaan is (denk aan: een luipaard, een lynx, een beer). Die dieren kwamen ook niet eerder voor in de vorige game, en waren een erg goede toevoeging!
Ook de tombes zelf zijn veel beter geworden. Ze zijn moeilijker op te lossen, en je bent soms echt nog wel even bezig met puzzelen, maar het is niet té moeilijk, zoals vroeger in Tomb Raider: Underworld of Tomb Raider: Legend. Ze zijn gewoon leuk! Ook de verscheidenheid tussen de tombes qua puzzel en qua omgeving zijn erg verschillend en heel erg mooi. In Tomb Raider de tombes leken nogal veel op zichzelf, maar nu zijn ze veel leuker! Ook krijg je een “oeroude vaardigheid” als je een tombe oplost. Die vaardigheden zijn soms echt heel erg handig om te hebben, en maken alles echt veel gemakkelijker en leuker. scrshot2

De gameplay op zichzelf is redelijk hetzelfde als in de vorige game, wat het erg fijn maakt om te spelen. De gameplay is ook gewoon erg fijn, en ik ben nooit iets anders gewend eigenlijk, en van alle games die ik tot nu toe gespeeld heb (dat zijn er eigenlijk niet zo veel) vind ik de gameplay van Tomb Raider de beste. Zo makkelijk, zo toegankelijk. Er zijn wat toevoegingen, zoals dat je nu eindelijk kan sprinten in de game. Ook kun je in bomen klimmen om vijanden van bovenaf aan te vallen. En je kunt bijvoorbeeld ook drie pijlen tegelijkertijd afschieten, en zo heel gemakkelijk drie personen in één keer vermoorden. Of je kunt je enterbijl naar muren gooien en zo omhoog klimmen. Kortom: er is veel meer te doen, en alles is vele malen beter dan de vorige game. Aanrader!

Wel één nadeel: de game is nogal kort voor een game van €50, dus ja. Ook is de game nogal zwaar, dus als je hem echt met goede graphics wilt spelen, raad ik je aan om een goede computer te hebben, of hem op de Xbox One te spelen. Veel gameplezier!

Game: Rise of the Tomb Raider
Genre:
Avontuur, Actie, Shooter, Derde persoon-game
Modus:
Singleplayer 
Gepubliceerd door: 
Square Enix
Maker: 
Crystal Dynamics
Regisseur:
Noah Hughes
Schrijver:
Rhianna Pratchett
Platformen:
PC, Xbox 360, Xbox One, PS4 (eind 2016)
Releasedatum: 
10 november 2015 (Xbox One + Xbox 360), 28 januari 2016 (PC)

  • Verhaal
    8
  • Wereld/Setting
    8
  • Personages
    8
  • Graphics
    9
  • Uitrusting + tombes en missies
    9
  • Gebruikers Ratings: (0 Stemmen)
    0
    Your Rating:
Summary

Al met al is Rise of the Tomb Raider vele malen beter dan zijn voorganger. Qua graphics, qua verhaal, qua gameplay, zo'n beetje alles. De personages zijn beter uitgewerkt, en het verhaal is beter uitgewerkt. En vooral de omgeving is al waardig genoeg om het te spelen! Een dikke vette aanrader!
Ook ben ik nu wel heel erg benieuwd naar het derde deel in deze Reborn-trilogie, die zich in Mexico afspeelt..

84%
84
Geweldig!

Laat een reactie na:

CommentLuv badge