Game: Firewatch (PC)

0

Ik ben niet goed in first person games. Niet omdat ik ze niet goed kan spelen of omdat ik moeite heb met de controls, maar omdat ik er angstig van wordt. Ik ben een schijterd in het echt, en zou doodsbang zijn in de situaties die in de meeste games zitten. En first person games roepen die angst bij me op, en dat is één van de redenen waarom ik ze niet graag speel. En het is ook de reden dat ik Firewatch fantastisch vind.

Firewatch is a mystery set in the Wyoming wilderness, where your only emotional lifeline is the person on the other end of a handheld radio.

The year is 1989.

You are a man named Henry who has retreated from your messy life to work as a fire lookout in the Wyoming wilderness. Perched atop a mountain, it’s your job to find smoke and keep the wilderness safe.

An especially hot, dry summer has everyone on edge. Your supervisor, a woman named Delilah, is available to you at all times over a small, handheld radio—and is your only contact with the world you’ve left behind.

But when something strange draws you out of your lookout tower and into the world below, you’ll explore a wild and unknown environment, facing questions and making interpersonal choices that can build or destroy the only meaningful relationship you have.

Op vakantie in eigen computer

firewatch-2

Deze game start met een kort verhaaltje, waarin je wordt voorgesteld aan Henry, de persoon die jij speelt, en je vrouw Julia. Je moet een aantal hartverscheurende keuzes maken over Julia’s vroege dementie, en uiteindelijk besluit Henry dat hij er even tussenuit moet en hij accepteert een baan als vuurwacht in een natuurreservaat. Het is een eenzaam baantje, alleen in een uitkijkpost en alleen contact met de nabijgelegen vuurwacht Delilah via een portofoon. Geen etherdiscipline voor nodig, maar twee mensen op de lijn.

En oh, wat is deze game mooi! Het ontspannende sfeertje wordt heel goed neergezet, en de visuele stijl is prachtig, heel simpel en puur, en precies gedetailleerd genoeg. Prachtige kleuren komen je tegemoet, en ik werd er helemaal ontspannen van. Heerlijk. En het is een prachtig kleinschalig verhaaltje en het gebied is precies goed, de balans is uitstekend.

Het vuurtje wordt opgestookt

firewatch_150305_06

En dan begint het verhaal zich langzaam te ontvouwen. Er gebeuren wat dingen, en in de loop van die paar dagen verdwijnt die heerlijke verstilling langzaam, en veranderd die in een angstaanjagende eenzaamheid. Hoewel je altijd iemand aan de andere kant van de lijn hebt, ben je toch moederziel alleen, en op jezelf aangewezen. En toen voelde mijn huisje opeens ook niet meer zo veilig en gezellig. Tijdens het spelen voelde ik die angst me bekruipen, omdat ik hetzelfde zag als Henry zag. Ik schrok me wild, en ik ben een paar keer gestopt met spelen, omdat ik het zo spannend vond.

Gebeurde er veel? Nee. Maar de mogelijkheid dat er iets kon gebeuren hing als een donderwolk boven me, en hoewel me dat aan de ene kant angstig maakte, wat op zich al knap is dat een game dat kan, maakte het me ook nieuwsgierig. Wie doet al die dingen? Wie veroorzaakt dit, en hoe zit dit? Ik wilde het einde weten. En ik wilde ook meer van de interactie tussen Henry en Delilah, omdat die beiden bijzonder geestig zijn, en een leuke chemie hadden. Het was verfrissend dat het vriendschappelijk bleef, en dat je elkaar alleen kunt horen. Hierdoor heeft het ook wat weg van een boek, het prikkelt je zintuigen enorm.

Ik ga niet teveel zeggen over het einde, omdat dat het leuker maakt om te spelen. Niet iedereen is even gecharmeerd van het einde, en ik kan snappen waarom, maar ik vond het heel mooi en passend bij het verhaal. Er blijven nog wat vragen in mijn hoofd rondhangen, maar dat vind ik ook wel leuk.

  • Verhaal
    8
  • Wereld/Setting
    8
  • Personages
    9
  • Graphics
    9
  • Gebruikers Ratings: (0 Stemmen)
    0
    Your Rating:
Summary

Dit kleine verhaaltje is een masterclass in sfeer en spanning. Het wordt meesterlijk opgebouwd, de personages zijn grappig en goed uitgewerkt, en weten je de game in te trekken, zelfs zonder dat je ze ziet. De wereld is prachtig, en precies groot genoeg, en aan de ene kant vond ik het jammer dat ik er niet langer in kon ronddolen, en aan de andere kant was ik ook blij dat het verhaal was afgerond. Ik wil meer van dit soort games!

85%
85
Fantastisch

Geschiedenisgek, seriefanaat, filmfan en boekenwurm.

Laat een reactie na:

CommentLuv badge