Film: Kingsman – The Secret Service

0

Laatst kwam Daan bij me logeren, en hielden we een leuk filmavondje. Toen hebben we naar Kingsman gekeken, een spionnenfilm met veel sterren, onder andere Colin Firth (The King’s Speech), Samuel L. Jackson (The Avengers) en Michael Caine (The Dark Knight). De film probeert humor, actie, en spionage te combineren, maar lukt dat ook?

Kingsman: The Secret ServiceGary, een jongeman wiens leven dreigt te ontsporen, vult zijn dagen door in de kroeg te hangen met vrienden. Harry Hart, een doorgewinterde agent van een geheime organisatie, neemt hem onder zijn vleugels om een oude schuld te vereffenen. Hij draagt Gary voor om deel te nemen aan een trainingsprogramma voor geheim agent, precies op het moment dat de wereld wordt bedreigd door een IT-genie met kwaadaardige bedoelingen.

Kingsman: The Secret Service is een vreemde film. Halverwege de film hebben de mentor-agent (Colin Firth als Harry Hart) en de slechterik (Samuel L. Jackson als de excentrieke Richmond Valentine) tijdens een diner een gesprek over oude spionnenfilm. Die waren veel beter dan die van nu, omdat ze meer humor hadden, de slechterik je uitgebreid vertelde wat zijn vergezochte plan was, en de spion dat wist te voorkomen, en dat al grappend aan de slechterik kwam meedelen. De film verteld je dus precies wat voor film het zou willen zijn, maar niet is.

May the odds be ever in your favor

Harry Hart kiest Gary “Eggsy” Unwin als zijn kandidaat om een omgekomen collega te vervangen, en gaat daarmee tegen de gewoonte van de Kingsmen in om een student van Oxford te plukken, want Eggsy is een herrieschopper uit een achterstandswijk. Eggsy wordt, samen met andere kandidaten, bij elkaar gezet, en ze moeten strijden om het uiteindelijke plekje. Hm, klinkt bekend, ik ken nog een aantal Young Adult films die dat doen. Maar voordat je drie keer kan knipperen zijn er al een aantal mensen uitgeschakeld. Het einde van deze wedstrijd staat min of meer vast, maar daar wordt het geen seconde minder vermakelijk door.

Wilt u een kopje thee bij die moord, sir?Kingsman: The Secret Service

Tijdens de film wordt er een recordaantal mensen vermoord, neergeschoten of op een andere manier omgelegd, waar je vaak allemaal van mee kan genieten. Tegelijkertijd wordt er ook benadrukt dat de Kingsmen echte ‘gentlemen’ zijn: welgemanierd het kwaad bestrijden. Deze tegenstrijdigheid geeft de humor van de film weer: sadistisch, onverwacht en absurdistisch. Net te serieus om een echte parodie te zijn, maar het scheelt soms niet veel.

De decors zijn heerlijk vertrouwd gemaakt. Verborgen
kamers met een groot scala aan wapens, moderne trainingsruimtes en als toppunt een vijandig fort in een berg. Heerlijk bekend, niet vernieuwend, maar zeer passend bij de film.

Minpunt van de film vind ik wel dat het tempo nogal wisselt, dat Valentine wel erg excentriek en vreemd is, en dat de vijanden wel iets meer tegengas hadden mogen geven. Uiteindelijk een vermakelijke, grappige wegkijkfilm, ideaal voor filmavondjes.

Waardering: ****
Titel:
Kingsman: The Secret Service