Recensie: Verkozen (Huis van de Nacht #1) – P.C. Cast & Kristin Cast

Genre: Young Adult, Fantasy, School, (klein beetje) Spanning
Uitgeverij: De Boekerij
Aantal pagina’s: 319
Bindwijze: ik had het boek als omnibus, samen met deel 2, Verraden, in paperback.
Waardering: ««« (3/5)
Samenvatting:

Het leven is moeilijk als je zestien bent, je moeder getrouwd is met een loser van een stiefvader en je vriendje liever bier drinkt en chilt met zijn maten. Maar het is lang niet zo moeilijk als Uitverkoren zijn. Als de zestienjarige Zoey wordt uitverkoren door een vampier weet ze dat haar leven voorgoed zal veranderen: op haar voorhoofd verschijnt het teken van de vampiers en ze zal haar familie moeten verlaten om naar het Huis van de Nacht te gaan, een school waar ze maar één vak kennen: hoe word ik een vampier. Er zit echter een addertje onder het gras: als je niet slaagt, sterf je…
Bestel dit boek op Bol.com

Ik had echt gedacht dat dit echt zo’n waanzinnig spannende serie was die ik gewoon móést lezen, met superveel fantasy-elementen erin. Nou, niet dus. Als jij dat net zo dacht/denkt als ik, verwacht er niet teveel van.
Ik werd een beetje teleurgesteld met het verhaal. Het was een goed, origineel plot, maar de spanning zat er niet echt in. Dat stelde me simpelweg teleur. Ik had echt zo’n ik-zit-op-het-puntje-van-mijn-stoel-en-ik-kan-niet-meer-stoppen-boek verwacht. Nou, dat was het niet. Ik legde het boek dan ook regelmatig weg, omdat ik al te lang had gelezen, en ik me niet meer kon concentreren (dat heb ik bij andere boeken nooit).

De schrijfstijl is erg persoonlijk geschreven, vooral naar de lezer toe. Dat vind ik wel heel erg mooi, alsof het een dagboek was. Sommige sarcastische of droge opmerkingen staan tussen haakjes geschreven, en ik hou enorm van sarcastische humor, dus daar moest ik af en toe plots hardop van lachen. (Mijn ouders keken me ook een beetje vreemd aan toen ik op de bank zat te lezen en in de lach schoot. Ik bedoel, ik mag toch wel lachen? Kennelijk moet ik alles met hen delen.)

Het huis van de Nacht zelf is erg goed geschreven, en hoewel het misschien wel de bedoeling was om een Harry Potter-sfeer te creëren, is dat niet gelukt. Harry Potter was echt magisch, en geweldig. Het huis van de Nacht iets minder. De school deed me denken aan een gewone school met aparte lessen (wel met goede, uitgedachte onderwerpen als lessen, en dat vind ik erg goed). En ik kreeg een soort soapserie-gevoel. Er is een bitch (oeps!) die het hele zootje regelt, en de hoofdpersoon probeert de bitch van zijn/haar positie te knikkeren. Het had wel een beetje een open einde. En het einde vond ik zelfs niet zo spannend. Wel vind ik de personages goed uitgedacht, en ook hartstikke leuk (behalve Zoey dan, haar vond ik een beetje vreemd. Meestal als ik ergens voor een lange tijd naar toe ga, moet ik er meestal wennen, en hier was dat totaal niet het geval. Dat vond ik gewoon vreemd.), en de schrijfstijl beviel me wel. Eigenlijk is ongeveer driekwart van het boek uitleg over de school en de lessen en het vampier zijn,  en het einde is echt een klein mini-avontuurtje. Dat vond ik gewoon erg jammer. Maar, omdat ik deel 2 nu ook heb, vind ik dat ik deze serie wel een tweede kans moet geven.

Wat vinden jullie van de Huis van de Nacht-serie?

Discussion2 reacties

1. Ik vond het eerste deel best leuk, maar ook minder nu ik het herlezen heb. En ik vind ook wel dat de serie minder wordt naarmate je verder leest, vooral omdat er naast het perspectief van Zoey er een heleboel andere perspectieven komen (en dan vanuit een hij/zij perspectief dus ook minder persoonlijk) en het naar mijn idee fragmentarisch wordt. Ik blijf hopen dat de serie weer wat opkrabbelt.

2. Ik heb zelf bijna de hele serie gelezen, en ik vind het erg leuk! Ik moet wel zeggen dat het best langdradig word, vooral na boek 5. In het begin vond ik het zelf juist wel spannend, maar later verdwijnt de spanning in een zekere zin wel. Dat is wel jammer! Maar zeker een aanrader!